Projekty edukacyjne zrealizowane w roku szkolnym 2012/2013
„Mundurek szkolny bez tajemnic”
W projekcie
Mundurek
Szkolny bez tajemnic wzięły udział następujące
osoby: Agnieszka Krowiak, Klaudia Pucek,
Barbara Purat, Julia Rybotycka. Celem projektu
było wykazanie, czy mundurek szkolny powinien
stać się regularnym strojem uczniowskim. W
ramach projektu uczennice przeanalizowały
historię oraz wady i zalety noszenia mundurków.
Na bazie cen producentów mundurków obliczyły
przykładowy koszt mundurków chłopięcych i
dziewczęcych. Ostatecznie, przeprowadziły
ankietę, dzięki której obliczyły cenę
regularnego stroju uczniowskiego, wykazując, że
noszenie mundurka szkolnego jest rozwiązaniem
tańszym, niż codzienny strój uczniowski.
Wszystkie uczennice biorące udział w projekcie
otrzymały pozytywną ocenę. Projekt został
wytypowany do udziału w VII Wojewódzkim
Festiwalu Nauki w Korfantowie, gdzie otrzymał
wyróżnienie. Justyna Seman- koordynator
projektu. |
„Film metodą poklatkową"
Prace nad projektem rozpoczęły się już pod
koniec września. Film stworzony przez zespół
miał być zgłoszony do Konkursu "Tesco dla Szkół
- zdrowo najedzeni, dlatego też prace nad nim
rozpoczęliśmy tak wcześnie. Prace projektowe
można podzielić na następujące etapy: 1.
Poznanie metody poklatkowej 2. Stworzenie
scenariusza i omówienie scenografii 3. Podział
prac 4. Kręcenie filmu 5. Udział w Konkursie
Tesco. Członkowie zespołu pod okiem opiekuna
pana Mateusza Skuta pracowali przez wiele godzin
bardzo angażując się w tworzenie filmu i jego
promocję w czasie trwania konkursu Tesco. W
efekcie film został nagrodzony wyróżnieniem co
można uznać za duży sukces - nadesłanych filmów
było ponad 800, 7 filmów wygrało nagrody główne,
8 zostało wyróżnionych. Członkowie zespołu:
Kamil Krypel, Daniel Wajdziak, Wojciech
Pieczara, Paweł Mroczko, Tobiasz Ziaja. |
Projekty edukacyjne zrealizowane w roku szkolnym 2011/2012
"JAK ZMIENIAŁ SIĘ SAMOCHÓD OSOBOWY NA PRZESTRZENI
LAT?
Zespół projektowy: Kamil Misa kl. II b, Paweł
Przywara kl. II b, Wiktor Wiliński kl. II b.
Opiekun: Beata Zuba
Praca nad projektem polegała na wyszukiwaniu i
selekcjonowanie informacji z różnych źródeł
(Internet, prasa, podręczniki, wywiad). Wynikiem
pracy była prezentacja multimedialna w której
uczniowie stwierdzili, że ewolucja samochodu
zmieniła nie tylko jego kształt, prędkość,
bezpieczeństwo jazdy i paliwo, ale również dba
się o ekologię i niezawodność pojazdów.
Termin wykonania: maj 2012 r. |
"JAK ZMIENIAŁ SIĘ SAMOCHÓD CIĘŻAROWY NA
PRZESTRZENI LAT ?
Zespół projektowy: Kamil Szkuta kl. II b,
Bartłomiej Błaszczyszyn kl. II a, Adam Kąkol kl.
II a
Opiekun: Beata Zuba
Praca nad projektem polegała na wyszukiwaniu i
selekcjonowanie informacji z różnych źródeł
(Internet, prasa, podręczniki, wywiad). Wynikiem
ich pracy była prezentacja multimedialna w
której stwierdzili iż mimo zwiększania udźwigu
samochodów ich prędkość
również się zwiększa, a spalanie maleje.
Doszukali się również zapowiedzi nowych
technologii w przemyśle motoryzacyjnym
związanych z napędem wodorowym.
Termin wykonania: maj 2012 r. |
„PODRÓŻ PO KRAJACH ANGLOJĘZYCZNYCH”
Zespół projektowy składał się z pięciu uczennic
klasy
II b, tj.
Daniela Sapiecha, Karolina Konarska, Kinga
Nowakowska, Paulina Gerus i Natalia Kołowrot.
Opiekun zespołu projektowego:
Monika Radom
Dziewczęta swoją pracę rozpoczęły już w
październiku, początkowo tylko wyszukiwały i
gromadziły informacje. W listopadzie skupiły się
nad opracowaniem tekstów oraz wyszukaniem
najciekawszych informacji o Wielkiej Brytanii i
Stanach Zjednoczonych. Kolejnym zadaniem było
opracowanie tekstów oraz zdjęć do albumu o
wybranych krajach czyli Wielkiej Brytanii,
Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii i
Nowej Zelandii. Kilka wolnych dni podczas ferii
zimowych przeznaczyły na wykonanie tablic z
najważniejszymi informacjami o tych właśnie
krajach.
Każda z dziewczyn sprawowała opiekę nad
swoim państwem. Kiedy album i tablice były już
gotowe, dziewczyny skupiły się nad prezentacją.
Jednym z ciekawych punktów albumu jest
prezentacja słownictwa przydatnego w podróży.
Ostatnim zadaniem było przygotowanie artykułu do
szkolnej gazetki.
Mimo iż, była to tylko wirtualna podróż
uczennice zdobyły wiele ciekawych informacji o
krajach anglojęzycznych. Poznały ich kulturę
oraz historię. W trakcie projektu uczennice
ćwiczyły techniki wykorzystywania różnych źródeł
informacji oraz ich przetwarzania. Nauczyły się,
że warto podróżować, a przede wszystkim uczyć
się języków. I z taką właśnie wiedzą i dumą
przedstawiły efekty swojej pracy na szkolnej
prezentacji projektów edukacyjnych, zachęcając
wszystkich obecnych do poszerzania swojej wiedzy
i podróżomaniach, bo warto pamiętać, że podróże
kształcą.
|
|
prezentacja multimedialna album |
,,Co możemy zrobić, by
nasz dom był bardziej ekologiczny?’’ Dnia 8 maja 2012 roku na Sali gimnastycznej został zaprezentowany projekt, którego opiekunem była Pani Agnieszka Marynowicz. W skład grupy projektowej wchodzili uczniowie z klasy II „a”, czyli: Piotr Skrętkowicz, Damian Buńko, Bartłomiej Podgórski, Aleksandra Gąsiorek i Ewelina Pindel.
Celem przedsięwzięcia było udzielenie odpowiedzi
na pytanie „Co możemy zrobić, by nasz dom był
bardziej ekologiczny?”. Uczniowie pracowali w
pracowniach szkolnych i w domu, z literaturą
popularno - naukową, przy komputerze, od
początku lutego do końca kwietnia, w terenie.
Przeprowadzali ankiety w okolicznych
miejscowościach na temat odnawialnych źródeł
energii, segregowania odpadów oraz dokonywali
pomiaru produkowania w domach różnych odpadów.
Uczestnicy projektu zbierali z różnych źródeł
wiedzy informacje na temat domów pasywnych,
odnawialnych źródeł energii oraz sposobów
segregacji i utylizacji odpadów. Przedstawiono
scenkę, która dotyczyła tych problemów i
opracowano gazetkę ścienną w której uczniowie
zawarli odpowiedzi na postawione na początku
pytanie, które było tematem projektu.
|
„JEDEN DZIEŃ Z FIZYKĄ – WYBRANE ZJAWISKA
FIZYCZNE OBSERWOWANE W CIĄGU DNIA”
Zespół projektowy: Klaudia Faltyn kl. II b,
Aleksandra Małysiak kl. II b, Joanna Hudyma kl.
II b, Katarzyna Hudyma kl. II b, Daniel Różak
kl. II b
Opiekun zespołu projektowego: Teresa Michel
Już od października gromadziliśmy informacje.
Swoją pracę zaczęliśmy od wyboru opisywanych
przez nas zjawisk i doświadczeń. Wybraliśmy
zimowy dzień: 13 stycznia 2012 roku. Skupiliśmy
się na zjawiskach, które można zauważyć w ciągu
zimy. Pracowaliśmy korzystając z Internetu oraz
z naszej książki do fizyki. Po wybraniu zjawisk
i doświadczeń stworzyliśmy prezentację
multimedialną, którą w dalszych etapach
udoskonalaliśmy i wzbogaciliśmy ją
doświadczeniami „na żywo”. Opracowaliśmy również
opowiadanie, które nawiązywało do naszej
prezentacji. Celem naszego projektu było
pokazanie, że „trudna fizyka” może być ciekawa i
zrozumiała, a co ważne spotykamy się z nią o
każdej porze dnia i w różnych sytuacjach oraz
pogłębienie wiedzy na podstawie własnych
obserwacji, a nie tylko literatury.
Oprac.: Klaudia Faltyn
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
prezentacja multimedialna |
„Żarówka dawniej i dziś”
Zespół projektowy: Klaudia Simon kl. II a,
Aleksandra Karwowska kl. II a, Jakub Kolonko kl.
II a, Adrian Pasiniewicz kl. II a
Opiekun zespołu projektowego: Teresa Michel
Od listopada do kwietnia nasza grupa projektowa
czyli: Ola, Adrian, Kuba i Klaudia, pod okiem
pani Teresy Michel przygotowywała projekt pt.
„Żarówka dawniej i dziś”. Spotykaliśmy się co
tydzień w piątek na 7 lekcji chociaż nie zawsze
nam się to udawało. Na początku naszych spotkań
zbieraliśmy żarówki
różnego rodzaju, następnie
przygotowywaliśmy prezentację multimedialną, nad
którą dużo pracowaliśmy. Poznaliśmy dokładnie
historię powstania żarówek, ich rodzaje i
budowę. Wskazaliśmy jak należy dobierać żarówki
aby to było ekonomiczne i ekologiczne.
Pokazaliśmy różnice w świeceniu różnych żarówek
Podczas przedstawiania wyników naszej pracy
przed całym gimnazjum bardzo się stresowaliśmy.
Pod koniec naszej prezentacji zapomnieliśmy o
przedstawieniu kilku interesujących informacji.
Nie dostaliśmy szansy przedstawienia swoich
wyników na „Wojciechach”, mimo to myślę, że
prezentacja była udana dzięki naszemu
zaangażowaniu, zainteresowaniu tematem i pomocy
pani Teresy Michel.
Oprac.: Klaudia Simon
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
prezentacja multimedialna |
„Rzeka Ścinawa Niemodlińska – przyjaciel, czy
wróg mieszkańców okolicznych miejscowości.”
Cele projektu :
·
Poznanie Rzeki Ścinawy Niemodlińskiej, jako
ważnego elementu lokalnego środowiska
geograficznego,
·
Ukazanie relacji na linii człowiek – środowisko
przyrodnicze, poprzez zbadanie prawidłowości i
zależności wynikających z faktu osiedlania się
ludzi nad rzeką Ścinawą Niemodlińską.
Skład zespołu uczniowskiego (klasa II a
gimnazjum) :
·
Justyna Smolnicka
·
Małgorzata Bryja
·
Piotr Łoboz
·
Sławomir Znojek Opiekun projektu:
Zespół projektowy pracował od października
2011r. do maja 2012r. Praca miała kilkuetapowy
przebieg. Uczniowie wykonywali zadania cząstkowe
wynikające z ustalonego podziału zadań,
opracowywali zgromadzone informacje i wyniki
badań oraz przygotowywali prezentację rezultatów
swojej pracy. Odbyło się jedenaście konsultacji,
w czasie których uczniowie prezentowali efekty
prac terenowych, poszukiwań informacji w
literaturze popularno-naukowej i Internecie oraz
ustalono szczegółowy zakres prac na kolejne
tygodnie. Najwięcej czasu uczniowie przeznaczyli
na prace terenowe, które wymagały wykonania
„harcerskim sposobem” narzędzi pomiarowych i
zamierzania się z nieznanymi do tej pory
metodami pracy. Współpraca uczniów w czasie
badań terenowych była przykładna, w terenie
wykonano wszystkie pomiary, badania ankietowe,
przeprowadzono rozmowy z mieszkańcami oraz
wykonano ponad 100 zdjęć.
Prezentacja rezultatów pracy uczniów obejmowała:
-
prezentację multimedialną dotyczącą rzeki
Ścinawy Niemodlińskiej, ukazującą jej
charakterystyczne cechy oraz ocenę relacji na
linii rzeka – mieszkańcy (zdjęcia, mapki,
wykresy);
-
komentarz do kolejnych obrazów prezentacji
multimedialnej, pozwalający poznać odpowiedź na
podstawowy problem badawczy;
-
krótką inscenizację „Sąd nad rzeką Ścinawą
Niemodlińską”, w której rzeka wystąpiła w roli
pozwanej;
-
recytację krótkich fragmentów poezji na wstępie
prezentacji i na jej zakończenie;
-
zaprezentowanie fotogazetki „Rzeka Ścinawa
Niemodlińska w obiektywie” oraz mapy ukazującej
rzekę z jej dopływami.
W prezentacji rezultatów pracy, która miała
miejsce w dniu 8-05-2012r. (Dzień Patrona
Szkoły), brali udział wszyscy członkowie zespołu
i zaproszeni goście:
-
Jakub Rybotycki – klasa II b gimnazjum – obsługa
sprzętu wideo;
-
Julia Rybotycka – klasa II b gimnazjum i Paulina
Kulig klasa II a gimnazjum – wystąpiły w roli
sędziów sądu szkolnego;
-
Wiktoria Konopka – klasa II szkoły podstawowej –
recytacje.
Przy pracy nad projektem uczniowie potrafili
działać zarówno indywidualnie, jak i grupowo
oraz zdobyli dużo nowej wiedzy i nabyli sporo
umiejętności. Rozwijali także umiejętności
badawcze, geograficzne, technologii
informacyjnej oraz umiejętności społeczne.
Realizacja przedsięwzięcia wymagała od uczniów
wysiłku i poświęcenia wielu godzin własnego
czasu wolnego.
Projekt został zakwalifikowany na VII
Wojewódzkie Naukowe Spotkanie Gimnazjalistów w
Korfantowie, gdzie zespół zdobył I miejsce.
|
|
prezentacja multimedialna |
FILM I ANIMACJA METODĄ PO-KLATKOWĄ
Zespół projektowy: Mateusz Bocheński, Przemysław
Danielak, Paweł Śliwiński, Łukasz Krowiak,
Szymon Skowroński
Opiekun Projektu: Mateusz Skut
Praca nad projektem trwała od listopada do
kwietnia. Głównym celem przedsięwzięcia było
poznanie metody tworzenia filmów i animacji
zwanej po-klatkową. Charakterystyczną cechą tego
sposobu tworzenia ujęć jest stosowanie zamiast
kamery samego tylko aparatu. Drugim, równoległym
zadaniem, było wykorzystanie poznanych
umiejętności w promowaniu własnego regionu. Gdy
uczestnicy poznali metodę od strony
teoretycznej, zaczęli powoli tworzyć film,
zaczynając od stworzenia scenariusza. Kolejnym
krokiem było tworzenie dużej ilości zdjęć(ok
1200), które łączone były później w cały film,
po dodaniu drobnych animacji(Łukasz Krowiak) i
muzyki, dźwięków oraz napisów całość była
gotowa. Projekt został zaprezentowany, tak jak
inne projekty, w Dniu Patrona Szkoły i zajął
wśród nich I miejsce.
Projekt został również zakwalifikowany na VII
Wojewódzkie Naukowe Spotkanie Gimnazjalistów w
Korfantowie, gdzie zespół otrzymał wyróżnienie.
Oprac.: Mateusz Skut
|